دانستنی های سفر عتبات

دانستنی های سفر عتبات

سفر انفرادی آری یا نه؟

  • امنیت:

اولین موضوعی که در سفر انفرادی حائز اهمیت بوده این است که آیا کشوری مانند عراق که جنگ زده و تازه از شر داعش خلاص شده است، امنیت کافی برای زیارت انفرادی را دارا است؟

امنیت اگر به معنای اینکه شما در طول سفر با مشکلاتی از قبیل دزدی و آزار و اذیت مواجه شوید تصور شود، شرایط عراق قطعا از ایران بهتر است ولی از لحاظ امکان حضور عوامل تروریستی، شرایط عراق از ایران بدتر بوده و به دلیل ضعیف بودن زیر ساخت های اطلاعاتی این کشور، عملیات های تروریستی در بعضی مناطق آن زیاد است. البته اکثر این عملیات ها در شهر های غیر زیارتی از جمله بغداد و مناطق شمال غربی اتفاق می افتد.

هم اکنون امنیت نسبی و مناسبی در شهر های زیارتی برقرار شده است و جای نگرانی نیست ولی زائران محترم دقت فرمایند جا به جایی بین شهری ترجیحا در طول مدت روز باشد و از تاکسی استفاده کنند.

  • اخذ ویزا:

اخذ ویزای عراق توسط اکثر آژانس های مسافرتی و زیارتی در مدت زمان ۳-۴ روز و با هزینه ای حدود ۴۰ دلار صورت می پذیرد.

  • آزادی در تغییر برنامه ها در سفر انفرادی:

از جمله ویژگی های سفر انفرادی نه فقط زیارت عتبات عالیات بلکه در همه سفر های انفرادی(غیر تور)امکان تغییر راحت برنامه، افزایش مدت زمان اقامت در یک شهر و یا کاهش آن، امکان تغییر محل اقامت ، امکان ایجاد تنوع غذایی و … است که در سفرهای توری و گروهی و یا سفرهای حج و زیارت این امکان فراهم نیست.

  • هزینه ها:

به طور کلی هزینه های سفر انفرادی نه فقط در سفر عتبات عالیات بلکه در همه سفرهای خارجی به نسبت اندکی بیشتر است و این به دلیل لزوم رفت و آمد های بین شهری با خودروهای سواری به جای اتوبوس و یا اقامت در هتل های با کیفیت بهتر است؛ ولی آزادی عمل بیشتر در سفرهای انفرادی اندک افزایش هزینه را به خوبی پوشش می دهد.

هزینه های سفر به عتبات عالیات به شرح ذیل است:(لازم به یادآوری است ارقام ذکر شده به صورت حدودی بوده و تنها به دلیل برآورد هزینه جهت زائرین محترم ارائه شده است.)

  • هزینه های اسکان:

اکثر هتل های عراق به صورت نفر شبی نرخ می دهند و از هتل های ضعیف(مسافرخانه) با نفر شبی ۸-۱۵ دلار در ایام عادی(غیر پیک) شروع می شوند.

هتل متوسط بین ۱۵-۴۰ دلار به ازاء هر نفر شب و هتل های خوب و عالی بین ۴۰-۶۰ دلار به ازاء هر نفر شب بدون صبحانه، ناهار و شام نرخ می دهند.

  • هزینه های خوراک

متأسفانه زیر ساخت های بهداشتی در عراق مناسب نبوده و اکثر ایرانی ها با رستوران های عراقی میانه خوبی ندارند. از طرفی عدم وجود غذا در اغلب هتل های ضعیف و متوسط  و تفاوت ذائقه ایرانیان و عراقی ها موجب شده زائران با مشکل تهیه غذا مواجه باشند.

خوشبختانه اخیرا هتل های خوب وعالی کربلا و نجف با راه اندازی بوفه های غذایی در وعده های ناهار و شام و ایجاد تنوع بالای غذایی مشکل تهیه غذا را حل کرده اند. امکان استفاده از وعده های غذایی هتل های خوب برای غیرمهمانان نیز وجود دارد و با هزینه ای حدود ۱۵-۲۰ دلار به ازاء هر سه وعده می توان از این امکان بهره مند شد.

ضمنا جدیدا از جانب عتبه مقدسه حضرت عباسA رستوران های زنجیره ای با نام الکفیل راه اندازی شده که با ارائه غذاهای فست فود نسبتا با کیفیت و قیمت مناسب آماده پذیرایی از زوار محترم است.

(آدرس:ابتدای شارع حوراء زینب سمت مخالف قبله حرم حضرت عباسA)

  • هزینه های حمل و نقل
مبدأ مقصد مسافت زمان هزینه ون(هرنفر) هزینه سواری دربست
نجف کربلا  Km80 ۱-۱:۳۰ ساعت ۳۵۰۰ دینار عراقی ۲۰-۳۰ هزار دینار عراقی
نجف کاظمین ۱۸۰ km ۲:۳۰-۳ ساعت ۹۰۰۰ دینار عراقی ۵۰۰۰۰ دینار عراقی
کربلا کاظمین Km115 ۲-۲:۳۰ ساعت ۹۰۰۰ دینار عراقی ۵۰۰۰۰ دینار عراقی
کاظمین سامرا Km120 ۲-۲:۳۰ ساعت ۱۰۰۰۰ دینار عراقی ۵۰۰۰۰ دینار عراقی
  • نکته: جهت رفتن از کربلا و نجف به سامرا لازم است ابتدا به بغداد رفته و از آنجا به سامرا عزیمت فرمایید.
  • هزینه ارتباطات تلفنی و اینترنت:

در کشور عراق اپراتورهای تلفن همراه با نام های زین، آسیاسل، کورک،… وجود دارد. زین و آسیاسل از مرسوم ترین آنها هستند لذا پیشنهاد می شود از همین۲ اپراتور سیم کارت تهیه فرمایید.

وجود تنوع خدمات این اپراتورها به زائرین و رقابتی بودن خدمات  از طرفی و گسترش برنامه ها ی ارتباط تصویری همچون facetime  و imo از طرف دیگر راه را برای برقرار نمودن ارتباط مناسب و ارزان قیمت  فراهم نموده است.

اخیرا اپراتور زین عراق مستقر در فرودگاه نجف اینترنت نامحدود روزانه به قیمت هر روز ۲۰۰۰ دینار عراقی ارائه داده است که با هزینه ۲۰۰۰ دیناری دفتر فروش به ۴۰۰۰ دینار تبدیل می شود.

در صورت اقامت یک هفته ای یا بیشتر بهتر است از اینترنت های نامحدود یک هفته ای به مبلغ ۷۰۰۰دینار که با اضافه کردن کارمزد دفتر فروش به ۹۰۰۰ دینار می رسد، استفاده نمایید.

  • در مجموع برای کسانی که سفر چندم خود به عتبات را تجربه می کنند، پیشنهاد سفر انفرادی(بدون کاروان)تجربه ای متفاوت و با آزادی و و لذت زیارت بیشتری خواهد بود.